broodje ei als ontbijt

5 slimme keuzes die helpen om te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven

Blijvende verandering realiseer je volgens mij sneller en makkelijker met kleine en eenvoudige aanpassingen. Daarom krijg je in dit artikel 5 tips die je kunnen helpen om slimmer te kiezen als het gaat om je eetpatroon en afvallen.

1. Ontbijt!
Kies altijd voor een ontbijt. Als je voor een stevig en gezond ontbijt kiest, dan is het makkelijker om je eetlust verder in de dag beter te beheersen. Hierdoor eet je in totaal waarschijnlijk minder calorieën. Kies voor een ontbijt met bijvoorbeeld volkoren granen en fruit. Een ei past ook prima in een goed ontbijt. Omdat eieren zowel eiwit als vet bevatten hebben ze een goede verzadigende werking. Hier kan je zelfs tot voorbij de lunch plezier van hebben. Zo helpt je ontbijt bij afvallen.

2. Repen en shakes
Soms is er weinig tijd om goed te eten en kies je voor een proteïne reep of shake. Als je dit af en toe doet is dat prima en ook hiermee kan je afvallen. Kies wel de juiste reep of shake. Hoe herken je die? Aan de juiste hoeveelheden! Een goede reep of shake bevat:

– max 400 calorieën
– ten minste 5 gram vezels
– minimaal 15 gram proteïne
– minder dan 35% van de calorieën komen uit vet en een goede reep of shake bevat maximaal 10% verzadigd vet
– maximaal 15 gram suiker

3. Eet in de keuken of aan de eettafel
Mensen die alleen of als gezin in de keuken of aan de eettafel eten zijn gemiddeld lichter dan mensen die op een andere plaats in huis eten. Ook laat je pannen en schalen met eten beter in de keuken achter, dan dat je ze op de eettafel zet. Als het lastiger is om opnieuw op te scheppen scheelt dat al snel 20% minder eten.

4. Minder vlees en meer groente
Als je zelf kookt – wat ik je altijd zou aanraden – helpt het om te minderen met vlees en meer groente in je gerechten te verwerken. Hierdoor gaan de calorieën omlaag en blijft je maaltijd net zo smakelijk.

5. Halveer de hoeveelheid boter en vet
Soms zie ik mensen vis bereiden in zoveel olie dat die er makkelijk in zou kunnen zwemmen! Vaak is er voor de bereiding van vlees, vis of groente maar heel weinig olie of boter nodig. Als je de huidige hoeveelheid die je gebruikt halveert, dan verminder je het aantal calorieën dat je eet waarschijnlijk significant. Ook deze keuze heeft vrijwel geen invloed op hoe je eten smaakt. Grote kans dat het zelfs lekkerder wordt! Ten aanzien van de hoeveelheid kaas zou je ook voor een halvering kunnen kiezen. Als je minder kaas op je brood of pizza mikt, dan scheelt dat veel calorieën en verzadigd vet.

Wil je nog meer tips om slimme keuzes maken om gezond te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven? Neem dan nu contact op en we gaan direct aan de slag met een voedingsplan op maat en nog veel meer!

Bron: Harvard Medical School

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wat serveert het beste restaurant ter wereld voor € 285,- per couvert? Groente!

Hulp bij afvallen deel 18: van “te moe om te gaan sporten” naar “lekker fit”

Hulp bij afvallen deel 17: shop jezelf slank!

Hulp bij afvallen deel 16: hoe voorkom je emotie eten?

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten