zwangerschap afvallen overgewicht

Afvallen en zwangerschap

In dit artikel gaan we in op de relatie tussen overgewicht, afvallen en zwangerschap.

BMI
Je BMI (Body Mass Index) geeft aan of je overgewicht hebt of niet. Bij een gezond gewicht ligt de index tussen de 18,5 en 25. Je BMI bereken je als volgt: je gewicht in kilo’s gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat. Je bent bijvoorbeeld 1,70 meter en je weegt 70 kilo. Dan is je BMI: 70 / 1,7 x 1,7 = 24,22.

Hormoonhuishouding
Overgewicht kan je hormoonhuishouding veranderen, waardoor je menstruatie onregelmatig kan worden of zelfs kan uitblijven. Je vet is geen passief deel van je lichaam. Het is actief en scheidt hormonen uit die het functioneren van je lichaam negatief kunnen beïnvloeden. Als je vooral vet op je buik hebt, dan geeft dit de meeste problemen .

Buikvet
Door buikvet worden hormonen aangemaakt. Hoe meer buikvet je hebt, des te meer hormoonproductie er plaatsvindt. Met name de productie van het geslachtshormoon testosteron neem toe. Vervolgens wordt testosteron weer omgezet in het hormoon oestrogeen. De hoeveelheid oestrogeen stijgt alleen als er een eiblaasje groeit. Als de hoeveelheid oestrogeen altijd verhoogd is, dan denken je hersenen dus dat er al een groeiend eiblaasje is. Hierdoor maken je hersenen geen FSH (Follikel Stimulerend Hormoon). Dit is het hormoon dat de eierstok stimuleert om een eiblaasje te laten rijpen. Wat heeft dit tot gevolg? Allereerst groeit het eiblaasje niet. Met als gevolg dat er geen eisprong is en geen menstruatie. Zo komt het dat overtollig (buik)vet je menstruatiecyclus verstoort en je kans op zwangerschap afneemt.
Vruchtbaarheidsbehandeling
Er bestaan verschillende vruchtbaarheidsbehandelingen om zwangerschap te bevorderenzwangerschap afvallen overgewicht. Als je overgewicht hebt is de nummer 1 behandeling: afvallen! Neem contact op als je begeleiding bij afvallen zoekt. Onderzoek toont aan dat je jouw kansen op blijvend gewichtsverlies hiermee het grootst maakt.
Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.