gezond fruit eten - body ethics

Gezond afvallen door de juiste combinatie van voeding en beweging

In deze blog lees je hoe je gezond kunt afvallen met de juiste combinatie van voeding en beweging.

Uit onderzoek blijkt dat iets minder eten in combinatie met voldoende bewegen het beste werkt om af gezond af te vallen. Bij een afname van het gewicht van 5% to 10% verbeterd de gezondheid al sterk. Bron: Voedingscentrum.

Het gaat om de combinatie

Bij gezond afvallen gaat het dus om de combinatie. Minder eten en voldoende bewegen. Allebei de onderdelen moeten kloppen. Stel dat je 3 keer per week ’s avonds een uur gaat sporten. Bijvoorbeeld een combinatie van cardio en krachttraining. Gemiddeld genomen zal je daar zo’n 550 calorieën mee verbranden. Je komt thuis van de sportschool en je hebt trek en dorst. Je drinkt een glas sinas, neemt een klein bakje chips, zeg 25 gram, en een tosti met kaas. Kan je hebben, want je hebt net je best gedaan in de sportschool.
Nou, niet dus. Een glas sinas, een bakje chips en een tosti kaas zijn goed voor ca. 562 calorieën. De helft bestaat uit koolhydraten, 40% is vet en ca. 10% zijn eiwitten en vrijwel geen vezels. Een dergelijke maaltijd eet je in 10 minuten weg. Het resultaat: je bent op hetzelfde gewicht gebleven.
Qua volume en gewicht heb je niet eens heel veel gegeten en zit je waarschijnlijk niet vol. De kans dat je later op de avond nog iets wil eten is heel reëel.

Plannen

Om dit soort patronen te doorbreken is het verstandig om te plannen wat je na je training gaat eten en drinken. Hiermee verklein je de kans dat je het resultaat van jouw sportieve inspanning om zeep helpt met je voedingskeuze. Maar hoe combineer je nou voeding en beweging, zodat je gezond gaat afvallen?
Stel dat je na de training een glas water drinkt, een bakje magere (soja) yoghurt eet met een handje blauwe bessen en een appel, dan ziet het onder aan de streep heel anders uit. Deze maaltijd telt ca. 240 calorieën en heeft een groter volume, waardoor je wat meer “vol” zit. Daarbij telt deze maaltijd ca. 70% koolhydraten, 3% vet en 24% eiwitten en ca. 5 gram vezels. Deze verhoudingen zijn veel gunstiger en dragen bij aan het aanvullen van je energievoorraad,  vetvermindering en spieropbouw. Dat zou de uitkomst van een uurtje sporten moeten zijn. Lees in de blog “Wat mag ik eten?” over handige voedingskeuzes.

Bovenstaand voorbeeld geeft aan dat je bewegen en voeding niet los van elkaar kunt zien. Met de juiste combinatie kun je hier enorme stappen in de goede richting mee zetten en gezond afvallen.

Maak je daar een gewoonte van dan is een blijvend gezond gewicht je beloning.

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.