koekjes vullen niet

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

In dit achtste deel in de serie “hulp bij afvallen” gaan we in op honger. Iedereen die wel eens heeft geprobeerd om af te vallen weet dat honger één van de grootste obstakels is om je doel te bereiken. Gelukkig is daar een heel effectief middel voor: gezonde voeding!

Uit onderzoek blijkt dat mensen die meer bewerkte voeding eten zoals gebak, koek, snoep, sauzen, etc. wel tot 500 calorieën meer eten dan mensen die overwegend onbewerkte voeding eten zoals, groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden, etc.

Bewerkte voeding
Alhoewel de hoeveelheid voedsel die je eet voor een belangrijk deel bepalend is of je verzadigd bent, speelt de kwaliteit van de voeding ook een grote rol. Bewerkte voeding zoals cornflakes, zoete ontbijtproducten, witbrood, aardappelpuree, etc. bevatten bewerkte koolhydraten. Om deze voeding te verteren hoeft je lichaam bijna niets meer te doen. Hierdoor komt de energie uit de voeding snel via de bloedbaan beschikbaar en daardoor verdwijnt je hongergevoel. Helaas duurt dit maar kort en is de honger snel weer terug.

Onbewerkte voeding
Omdat je lichaam meer moeite moet doen om onbewerkte voeding te verteren, gebeurt dit meer geleidelijk, waardoor het verzadigingsgevoel langer blijft. Uiteraard is dit gunstig, omdat je dan minder snel de behoefte krijgt om weer te gaan eten.

Vet in plaats van energie
Door je honger te stillen met bewerkte koolhydraten verhoog je het insulineniveau in je lichaam. Helaas zorgt dit ervoor dat de energie die beschikbaar komt wordt opgeslagen als reserve brandstof in de vorm van vet. Omdat de energie niet beschikbaar komt voor je metabolisme geeft je lichaam al snel weer een nieuw hongersignaal af. Inmiddels heb je energie genoeg binnen gekregen, maar is het opgeslagen als vet. Door het hongersignaal wordt je op het verkeerde been gezet en ga je weer eten. Als je dan weer voor bewerkte koolhydraten als chips, witbrood en dergelijke kiest, dan creëer je een vicieuze cirkel.

Wat kan je hiermee?
Met bovenstaande kennis kan je vanaf nu betere keuzes maken en voor voeding kiezen die onbewerkt is en langer verzadiging biedt. Vaak is dit soort voeding ook vanwege andere redenen veel gezonder voor je. Door gezonde, onbewerkte voeding te kiezen kan je lekker en voldoende eten, heb je geen hongergevoel en verbeter je jouw gezondheid! Wat wil je nog meer! Om een begin te maken met deze nieuwe eetgewoonten helpen we je graag. Hiervoor maken we een voedingsplan dat bij jouw past en waarmee jij gezond kunt gaan afvallen. Neem contact op en we gaan direct aan de slag!

Lees ook onze andere artikelen in de serie “hulp bij afvallen”.

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.

Hulp bij afvallen deel 5: kleine veranderingen die het verschil maken.