de werking van dopamine

Hoe dopamine echt werkt en hoe je dit kan gebruiken als je “er doorheen” zit.

Hoe werkt dopamine precies? Het antwoord op die vraag vind je in dit artikel. Dopamine is een molecuul (neuromodulator) in je hersenen. Het verandert de activiteit van neuronen in je hersenen.

Beloningssysteem
Dopamine is vooral bekend als een stofje dat jou beloont met een goed gevoel als je een resultaat behaald. Het maakt onderdeel uit van een beloningssysteem in je hersenen. Stel je hebt erg trek en je gaat eten, waardoor je hongergevoel verdwijnt. Dan beloond dopamine je met een goed gevoel, zodat je dit gedrag de volgende keer weer herhaalt en je in leven blijft.

Dopamine heeft daarbij een andere werking dan bijvoorbeeld opioïde-systemen. Dit soort systemen zijn er op gericht om ons lichaam te laten ontspannen en je heel goed te laten voelen in het hier en nu.

Beloningsmolecuul
Dopamine is een beloningsmolecuul in de hersenen dat vrijkomt als een reactie op onze pogingen om onze doelen te bereiken. Deze doelen moeten buiten je fysieke lichaam liggen. Dopamine komt niet alleen vrij als je het doel bereikt, maar ook als je onderweg bent naar je doel. Elke keer als je een tussenstation passeert of een tussendoel bereikt, dat je zelf bedenkt, dan wordt dit beloond.

Als je dus op de goede weg bent en je daar ook bewust van bent, dan wordt dat beloond met een goed gevoel. Je krijgt als het ware een extra push om door te gaan en dat is wat dopamine doet. Dopamine zorgt ervoor dat je doorgaat met het bereiken van je doel. Dopamine komt dus niet alleen vrij als je de eindstreep haalt.

Stress
Dopamine speelt ook een rol bij stress. Als we in beweging zijn richting een doel dan komt daar stress bij kijken. Door de stress van je inspanning ben je extra alert en waakzaam en dat kost veel energie. Dit gevoel wordt veroorzaakt door noradrenaline (norepinefrine). Dit is belastend voor je lichaam en specifiek voor je metabolisme.

Norepinefrine
Je kent het punt wel waarop je het gevoel hebt dat de stress je teveel wordt. Je zit er voor je gevoel doorheen. De hoeveelheid norepinefrine in je lichaam is teveel voor je op dat moment. Dopamine kan er dan voor zorgen dat het kritische punt waarop je de stress niet meer tolereert, verlaagt wordt.

Als je in norepinefrine modus bent, ben je bijvoorbeeld klaar met jouw vervelende werkgever, klaar met je dieet, klaar met Corona maatregelen, klaar met rennen omdat je voor je gevoel niet meer kan.

Opstekers
Op dat soort momenten heb je een opsteker nodig. Je hebt een positief resultaat nodig zodat je weer verder kan. Zodra je beseft dat je een positief resultaat hebt bereikt, voel je meteen dat je er weer tegenaan kan. Dopamine verlaagt het norepinefrine niveau. Zodra je een mijlpaal bereikt, wordt je als het ware gereset. Dit is niet iets wat je alleen maar denkt, het is een neurochemische reset. Je kunt subjectieve mijlpalen voor jezelf bedenken. Zodra je die bereikt zorg je dat je daar bewust van bent en zo creëer je jouw eigen opstekers.

Doelen houden je in beweging

Je kunt bijvoorbeeld als doel hebben dat je vandaag gestructureerd aan de slag gaat met je werk en huishouden. Je maakt een logische planning en voert die uit. Dit is een subjectief doel, waar het dopamine beloningsysteem heel geschikt voor is. Stel dat jouw dag zo gegaan is als dat je voor ogen had, dan voelt dat goed.
Stel dat je al jaren niet hebt gesport en je doel is om elke dag 5 minuten lichte krachttraining te doen. Dan is dat een subjectief doel wat haalbaar is. Als je de training ook doet en je er bewust van bent dat je jouw doel hebt bereikt, dan voelt dat goed. Dit is een goede manier om langdurige periodes van stress of onzekerheid het hoofd te bieden.

Focus op kleine stappen
Het werkt heel goed om je te focussen op kleine acties, waarvan je weet dat ze op de lange termijn bijdragen tot een groter doel. Bijvoorbeeld een compacte training van 10 minuten om over een jaar fitter en slanker te zijn. Bijvoorbeeld een kleine verandering in je eetpatroon – een ongezonde snack vervangen door een gezonde snack – om over een half jaar 10 kilo lichter te zijn. Dit moeten concrete acties zijn waar je controle over hebt. Je beweegt op deze manier richting je doel en door daar bewust van te zijn beloon je jezelf en blijf je op de goede weg richting je doel.

Complimentjes
Je geeft jezelf elke keer een complimentje als je zo’n kleine actie volbrengt en op die manier laat je dopamine voor je werken als een oneindige bron van positieve energie.

Dankbaarheid
Dankbaarheid heeft hetzelfde effect. Als je bewust ergens dankbaar voor bent dan komen er moleculen in je hersenen vrij die een goed gevoel geven, bijvoorbeeld serotonine. Je bent bijvoorbeeld dankbaar voor een lekkere kop koffie of voor een zonnige dag. Dankbaarheid zorgt er ook voor dat dopamine vrijkomt en dat zorgt ervoor dat je jouw mogelijkheden voor de toekomst positiever inschat. Door dankbaar te zijn voor de mijlpalen die je ervaart, voel je je beter over jouw toekomst. Hiermee vergroot je jouw kansen om je doelen te halen.

Bron: youtube channel Dr. Andrew Huberman (Stanford Univerity School of Medicine)

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.