gezonde darmflora afvallen

Hoe je jouw darmbacteriën gezond houdt en ze kunt inzetten om te gaan afvallen.

In dit artikel gaan we in op jouw darmbacteriën en de invloed hiervan op aankomen en afvallen.

100 biljoen
Om te gaan afvallen is het belangrijk dat jouw darmbacteriën meewerken. Wat zijn darmbacteriën precies? Dit zijn hele kleine levende cellen die geen eigen lichaamscellen zijn. Met andere woorden: ze wonen in jouw darmen en ze zijn actief. Aangezien er nogal wat darmbacteriën in je darmen huizen, maar liefst 100 biljoen, is het belangrijk dat wat ze doen bijdraagt aan jouw gezondheid en een gezond lichaamsgewicht. Ze zijn duidelijk in de meerderheid want je hebt ca. 30 biljoen eigen lichaamscellen. Er zijn meer dan 1000 verschillende soorten darmbacteriën.

Naarmate hier meer onderzoek naar wordt gedaan, zijn er steeds meer wetenschappelijk onderbouwde aanwijzingen dat je darmbacteriën van invloed zijn op jouw lichaamsgewicht.

Verschillende functies
Zoals eerder aangegeven zijn je darmbacteriën actief en hebben ze verschillende functies. Ze zijn betrokken bij het functioneren van jouw immuunsysteem, de vertering van je voedsel en ze hebben zelfs invloed op je humeur.

Hongergevoel
Uit onderzoek blijkt dat mensen die last hebben van overgewicht vaak minder variatie hebben als het gaat om verschillende soorten bacteriën. Sommige bacteriën zouden helpen om je slank te laten blijven omdat ze de productie van hormonen als leptine bevorderen. Leptine zorgt ervoor dat je een “vol” gevoel hebt. Als je weinig van dit soort stimulerende bacteriën hebt, dan ervaar je vaker een hongergevoel. Daarnaast zijn er nog darmbacteriën die op een andere manier er aan bijdragen dat je lichaamsgewicht toeneemt, door bijvoorbeeld het lichaam aan te sporen om meer vet op te slaan.

Wat kun je met deze informatie?
Hoe wordt de samenstelling van jouw darmbacteriën bepaald? Ten eerste door het type voedsel dat je eet. Ten tweede door de omgeving waarin je leeft. Aangezien je het meeste invloed hebt op de voeding die je eet, kun je dit het makkelijkst aanpakken. Als je veel vezelrijke plantaardige voeding eet, dan is dit gunstig voor darmbacteriën die jou beschermen tegen overgewicht. Denk hierbij aan volkoren granen, peulvruchten (bruine bonen, erwten, linzen), groente, fruit en noten.

Voeding die gunstig is voor darmbacteriën die ervoor zorgen dat je aankomt is doorgaans zoet, vet en dierlijk. Denk aan koek, snoep, hamburgers, vlees, chips, etc. Dit soort voeding helpt sowieso niet als je wil afvallen en er zijn aanwijzingen dat ze afvallen nog moeilijker maken dan men dacht.

Zoek je maatwerk advies om een optimale darmflora te creëren die afvallen makkelijker maakt? Neem dan contact op en we gaan direct aan de slag.

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.