rennen

Hoeveel moet ik bewegen om af te vallen?

Hoeveel moet ik bewegen om af te vallen?

In dit artikel bieden we je hulp met afvallen door je te informeren over lichaamsbeweging en het verbruik van kcal. Deze informatie helpt je bij het vormgeven van jouw ideale weekplanning voor lichaamsbeweging.  Hiermee kun je keuzes maken die helpen bij gezond afvallen.

Minder eten en meer bewegen
Als je met je voeding minder kcal eet en drinkt, dan dat je verbruikt, dan val je af. Je kunt het afvallen dus op 2 manieren beïnvloeden. Ten eerste door minder te eten. Ten tweede door meer lichamelijk actief zijn. Als het om lichaamsbeweging en afvallen gaat, dan komen er vaak allerlei termen voorbij: matig intensieve lichaamsbeweging, lichte inspanning, zware lichamelijke arbeid, sporten, intensief sporten, etc. Maar wat betekent dit precies? Om je hier wat meer houvast bij te geven hebben we een overzicht gemaakt van allerlei verschillende lichamelijke activiteiten en de kcal die je daarmee verbruikt. Dit is een handige hulp die het afvallen kan ondersteunen.

Activiteit (30 minuten) Persoon van
ca. 60 kilo
Persoon van
ca. 75 kilo
Persoon van
ca. 90 kilo
Slapen 19 22 26
Lezen (zittend) 34 40 47
Tuinieren 135 162 189
Wandelen (5,5 km per uur) 107 133 159
Zwemmen (recreatief) 180 216 252
Tennis (recreatief) 210 252 294
Hardlopen (10 km per uur) 295 360 420
Wielrennen (25 – 30 km per uur) 360 432 504
Hatha yoga 120 144 168


600 kcal

Als je per dag 600 kcal minder eet en drinkt dan dat je verbruikt, dan val je normaliter tussen de 0,3 en 0,5 kilo per week af. Met het bovenstaande overzicht kun je een weekplanning maken voor je lichaamsbeweging. Net als voor je voeding geldt hier ook dat variatie het meest gunstig is. Combinaties van wandelen, fietsen, hardlopen, krachttraining en yoga zijn ideaal. Kies vooral een bewegingspatroon dat past bij jouw mogelijkheden en voorkeuren.  Want dan is de kans het grootst dat dat vaste gewoonten gaan worden. Ook in en rond het huis zijn er volop mogelijkheden voor lichaamsbeweging.

Beweegplan op maat
Voor een beweegplan op maat kun je natuurlijk contact met ons opnemen. We stemmen dan je lichaamsbeweging en dieet optimaal op elkaar af voor een nog beter resultaat.

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.