zout en brood

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

In de serie “hulp bij afvallen” staan we vandaag stil bij de relatie tussen voeding en een optimale werking van je schildklier.

Waarom is een optimale werking van je schildklier eigenlijk belangrijk? De schildklier stimuleert je stofwisseling en groei. Behoorlijk essentieel dus! Hierbij kan je de stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd, onderscheiden in katabolisme en anabolisme. Bij katabolisme komt energie vrij die gebruikt wordt voor allerlei lichaamsfuncties. Anabolisme is de opbouw van organische stoffen. Hierbij moet je denken aan de opbouw van bijvoorbeeld spieren en botten.

Om het metabolisme goed te laten verlopen scheidt je schildklier onder andere de hormonen T3 en T4 af. Wat zijn hormonen eigenlijk? Dit zijn stofjes die jouw lichaam zelf aanmaakt. Via de bloedbaan worden ze vervoerd naar weefsel en organen waar ze allerlei lichaamsfuncties regelen.

Voor de productie van de hormonen T3 en T4 zijn bouwstoffen nodig. Alle bouwstoffen die je lichaam gebruikt komen uit je voeding. Om alles goed te laten werken moet je voeding de juiste bouwstoffen bevatten. Naast koolhydraten, vetten en eiwitten heeft het lichaam vitaminen en mineralen nodig. Om T3 en T4 te kunnen maken is er jodium en tyrosine nodig.

Jodium is een spoorelement. Wat is een spoorelement? Dit zijn mineralen waar je lichaam weinig van nodig heeft. Voor een goede werking van je schildklier heeft een volwassene circa 150 microgram (mcg) per dag nodig. Omdat er in Nederland niet veel jodium in voeding zit wordt jodium toegevoegd aan bakkerszout, zodat je via brood jodium binnenkrijgt. Ook wordt het toegevoegd aan tafel- en keukenzout. Jodium komt ook voor in vis en melk.

Wanneer loop je kans op een jodiumtekort? Dit kan vooral gebeuren als je te weinig brood eet. Ook als je broodsoorten eet die geen gejodeerd zout bevatten loop je dit risico. Een jodiumtekort ontstaat heel geleidelijk.

Naast jodium is voor een goede werking van de schildklier ook tyrosine (aminozuur) en selenium nodig. Tyrosine komt in veel voedingsmiddelen voor. Selenium zit vooral in paranoten.Het komt voor in groenten, vis, vlees, zaden en noten. Selenium wordt als supplement verkocht. Omdat overdosering van selenium gezondheidsrisico’s meebrengt is het verstandig om hier voorzichtig mee te zijn.

Wat kan je hiermee?
Naast inzicht in de werking van je schildklier weet je nu ook welke voeding van belang is om de werking te ondersteunen. Bij het samenstellen van een dagmenu is het belangrijk om verder te kijken dan alleen calorieën en macronutriënten als koolhydraten, vetten en eiwitten. Ook de vitaminen, mineralen en spoorelementen zijn belangrijk. Wil je afvallen, maar ook je gezondheid borgen en weet je nog niet precies hoe? Neem dan contact op en we gaan direct aan de slag! Body Ethics biedt professionele hulp bij afvallen.

Bronnen: voedingscentrum.nl, Huberman lab podcast

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

10 dingen die je absoluut moet weten over krachttraining en het vergroten van spiermassa!

Oh, zit het zo als het gaat om grotere spieren, spiermassa en krachttraining! Deel 1: 10 dingen die je moet weten over spieren en spiergroei.

8 tips om je keuken zo aan te passen dat afvallen makkelijker wordt

Wat serveert het beste restaurant ter wereld voor € 285,- per couvert? Groente!

Hulp bij afvallen deel 18: van “te moe om te gaan sporten” naar “lekker fit”

Hulp bij afvallen deel 17: shop jezelf slank!

5 slimme keuzes die helpen om te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven

Hulp bij afvallen deel 16: hoe voorkom je emotie eten?

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten