moe en meer bewegen

Hulp bij afvallen deel 18: van “te moe om te gaan sporten” naar “lekker fit”

Soms zit je even vast. Je wilt graag meer bewegen en sporten om energieker en fitter te worden, maar je voelt je te moe om te sporten. Als je moe bent, maakt meer bewegen of sporten je vermoeidheid dan niet alleen maar erger?

Mitochondriën
Nee, gelukkig niet! Juist het tegenovergestelde is waar. Door meer lichaamsbeweging of sport maakt je lichaam meer mitochondriën aan in je spiercellen. Dit zijn een soort van energiefabriekjes in de lichaamscel. Mitochondriën zetten de glucose uit je voeding en zuurstof van je ademhaling om in energie. Als je er meer van hebt, dan kan er meer energie worden vrijgemaakt.

Zuurstof
Lichaamsbeweging stimuleert ook de zuurstofcirculatie in je lichaam. Als er meer zuurstof beschikbaar is, dan kunnen de mitochondriën beter hun werk doen en komt er meer energie vrij. Daarnaast functioneert je lichaam gewoon beter als er meer zuurstof beschikbaar komt. Daarbij komen er verschillende hormonen vrij als je gaat bewegen en sporten en hierdoor voel je je energieker.

Als je meer sport en beweegt, dan ben je fysiek meer vermoeid. Hierdoor neemt de kans toe dat je beter slaapt. Meer en beter slapen bevordert het herstel en hierdoor raak je meer uitgerust, waardoor je weer meer energie hebt.

Eerste stap
Om van alle voordelen van meer bewegen en sporten te genieten moet je zelf de eerste stap zetten. Je moet een keer beginnen. Ook al ben je vermoeid en voelt het aan het begin zwaar en moeilijk, het is vrijwel altijd mogelijk om te sporten. Daarbij maakt het eigenlijk niet eens zoveel uit wat je gaat doen. Kies iets wat bij jou past. Bijvoorbeeld fietsen, joggen of krachttraining. Doe dit op een intensiteit die hoger ligt dan je gewend bent. Zorg dat je een beetje gaat hijgen en zweten.

10 minuten
Doorgaans heb je na een minuut of tien al meer energie dan toen je begon. Neem na tien minuten een korte pauze en neem de stand even op. Ben je minder vermoeid dan bij het begin, dan ga je lekker door. Ben je nog vermoeider geworden, doe dan even rustig aan en probeer het op korte termijn nog een keer.

Wat kan jij hiermee?
Wil je meer gaan bewegen en sporten, maar je weet niet precies hoe of je komt niet echt vooruit? Body Ethics helpt je graag om de doelen te bereiken die jij voor ogen hebt. Naast een persoonlijk voedingsplan bieden wij ook een beweegadvies op maat. Voor je het weet ben je lekker aan het sporten en zit je steeds lekkerder in je vel. Neem nu contact op en we gaan direct aan de slag!

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Wat serveert het beste restaurant ter wereld voor € 285,- per couvert? Groente!

Hulp bij afvallen deel 17: shop jezelf slank!

5 slimme keuzes die helpen om te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven

Hulp bij afvallen deel 16: hoe voorkom je emotie eten?

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten