zelf koken

Hulp bij afvallen deel 5: kleine veranderingen die het verschil maken.

Dit is alweer ons vijfde artikel in de serie hulp bij afvallen! Deze keer gaan we het hebben over hoe je kleine veranderingen kunt aanbrengen in je eetpatroon.

Als er iets verwarrend is, dan is het informatie over wat helpt om af te vallen. Wat moet je eten? Hoeveel? Wanneer? En hoe zit het met bewegen. Er zijn zoveel verschillende visies en informatiebronnen dat het lastig is om te bepalen wat de juiste keuze is.

Om af te vallen is je dagelijkse eetpatroon het meest van belang. De hoeveelheid lichaamsbeweging heeft ook invloed, maar speelt een grotere rol bij het in stand houden van het juiste gewicht. Lichaamsbeweging heeft naast gewichtsverlies allerlei andere voordelen, waardoor het altijd goed is om tijd voor te maken.

Kleine aanpassingen
Uit onderzoek blijkt dat kleine aanpassingen in je eetpatroon meer effect hebben dan het volledig omgooien van de manier waarop je eet. Waar moet je aan denken als het gaat om kleine aanpassingen? Om te beginnen zou je elke keer als je boodschappen doet 2 gezonde voedingsmiddelen op je boodschappenlijst kunnen zetten.

Als je nu niet vaak zelf kookt kun je er voor kiezen om minimaal 3 keer per week een volledige maaltijd zelf in te kopen en klaar te maken. Op deze manier heb je meer controle over de ingrediënten en de grootte van je portie. Als je minimaal 3 keer per week je eigen lunch mee naar je werk neemt, dan scheelt dit waarschijnlijk behoorlijk wat calorieën ten opzichte van een lunch die je onderweg of op je werk koopt.

Wat kun je nog meer doen? Kies bijvoorbeeld voor water in plaats van limonade. Uit onderzoek blijkt dat mensen die suikerhoudende frisdrank vervangen door water in 6 maanden tijd 2,5% van hun lichaamsgewicht verliezen! Kies bijvoorbeeld voor koffie zonder suiker. Wil je wat smaak aan je water, voeg dan wat citroensap of een stukje grapefruit of limoen toe.

Houd je van fast food en wil je hier niet helemaal mee stoppen? Kies dan voor de gezondere variaties die fast food ketens inmiddels aanbieden. Inmiddels zijn er steeds gezondere opties met minder calorieën en meer verse en onbewerkte ingrediënten beschikbaar.

Gemiddeld genomen zal je, als je een vrouw bent, afvallen als je tussen de 1200 en 1500 kcal per dag eet. Ben je een man, dan zorgen 1500 tot 1800 kcal per dag er gemiddeld genomen voor dat je gewicht gaat verliezen.

Biologie wint van wilskracht
Calorieën tellen is op de lange termijn geen goede strategie. Biologie wint het uiteindelijk van wilskracht. Ook al lukt het je om structureel je calorie inname te beperken, dan reageert je lichaam bijvoorbeeld met hongergevoel of een vertraagde stofwisseling. Hierdoor kan het lastig blijven om gewicht te verliezen. Wat wel werkt op de lange termijn is structureel kiezen voor gezonde voeding. Ruime hoeveelheden groente en fruit, voldoende volkoren producten, noten en zaden, gezonde vetten en eiwitten. Dit is een natuurlijke en blijvende oplossing. Allereerst kun je op deze manier gezond afvallen en vervolgens blijf je op een gezonde manier op je ideale gewicht.

Zoals je al merkt adviseren wij geen trendy diëten. Doorgaans maakt een dergelijk dieet een forse belofte als het gaat om afvallen, maar blijkt het in de praktijk niet lang vol te houden of zijn er aanzienlijke nadelen die op de lange termijn je gezondheid kunnen schaden.

Realistische doelen
Wat ook helpt is het stellen van realistische doelen. Natuurlijk klinkt het aantrekkelijk als een dieet je belooft dat je in 6 weken 10 kg gaat afvallen, maar dit lukt helaas maar heel weinig mensen. Haalbare doelen zijn op de lange termijn motiverender. Als je bijvoorbeeld in 6 maanden tijd 5% tot 10% van je huidige lichaamsgewicht probeert te verliezen is dat een prima resultaat. Dit is haalbaar en levert allerlei voordelen op voor jouw gezondheid.

Tenslotte raden we je aan om voeding met extreem veel calorieën te vermijden. Sommige voedingsmiddelen als hamburgers, pizza’s of desserts bevatten soms bijna 1000 calorieën. Als je dit soort voeding regelmatig eet, dan wordt afvallen wel een heel lastige opgave.

Wat kun je hiermee?
Met de informatie in dit artikel kun je al een begin maken met jouw nieuwe eetpatroon dat er voor gaat zorgen dat je gaat afvallen. Dit zijn allemaal algemene adviezen die je direct kunt toepassen. Wil je echt maatwerk en een voedings- en beweegplan dat volledig op jou is afgestemd, neem dan contact op. We gaan dan direct aan de slag!

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

10 dingen die je absoluut moet weten over krachttraining en het vergroten van spiermassa!

Oh, zit het zo als het gaat om grotere spieren, spiermassa en krachttraining! Deel 1: 10 dingen die je moet weten over spieren en spiergroei.

8 tips om je keuken zo aan te passen dat afvallen makkelijker wordt

Wat serveert het beste restaurant ter wereld voor € 285,- per couvert? Groente!

Hulp bij afvallen deel 18: van “te moe om te gaan sporten” naar “lekker fit”

Hulp bij afvallen deel 17: shop jezelf slank!

5 slimme keuzes die helpen om te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven

Hulp bij afvallen deel 16: hoe voorkom je emotie eten?

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten