calorieën tellen werkt niet

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.

Alweer het zesde deel in de reeks “hulp bij afvallen”! Deze keer gaan we het hebben over calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen om af te vallen.

Het is inmiddels duidelijk dat calorieën tellen niet werkt als je wil afvallen. Alhoewel er jarenlang werd geadviseerd dit wel te doen komt de wetenschap daar nu van terug. Wat meer effect heeft is calorie bewust eten en voedingsmiddelen kiezen die gezond afvallen ondersteunen.

Negatieve energiebalans
Uiteindelijk gaat het om het dagelijks creëren van een negatieve energiebalans. Wat betekent dit? Als je meer energie verbruikt dan dat je eet, dan val je af. Of je metabolisme nu verandert of niet en ongeacht wat je eet, dit gaat altijd op. Om ervoor te zorgen dat je niet teveel eet is het wel nodig om je enigszins bewust te zijn van de calorische waarde van de voedingsmiddelen die je eet.

Stel dat je kunt kiezen tussen een biscuitje bij de thee of een gevulde koek. Dan komt het goed van pas dat je in kunt schatten dat een biscuitje ca. 35 calorieën bevat en een gevulde koek ca. 250. Of dat een schaaltje vanille yoghurt ca. 115 calorieën bevat en 1 portie tiramisu ca. 210 calorieën bevat.

Kennis
Om meer calorie bewust te gaan eten moet je kennis verzamelen over de voedingsmiddelen die je regelmatig eet. Hoe gaat dat het snelst? Elke keer als je een maaltijd voorbereid kijk je op de verpakking van de producten die je gebruikt hoeveel calorieën erin zitten. Op deze manier ga je na verloop van tijd steeds beter kunnen inschatten of een product veel of weinig calorieën bevat.

Daarbij zal het je opvallen dat groente, fruit, peulvruchten, vlees, zuivel, koffie en thee relatief weinig calorieën bevatten. Ook ga je zien dat noten, bereidingsvetten, snacks, koeken en eigenlijk alle producten die zoet en vet zijn veel calorieën bevatten. Ook frisdrank en snoep bevatten veel calorieën.

In de volgende delen van “hulp bij afvallen” gaan we in op welke manier je lekker en gezond kunt eten en toch de hoeveelheid calorieën beperkt kunt houden.

Wat kun je hiermee?
Calorie bewust je maaltijden samenstellen en calorie bewust boodschappen doen begint met kennis over voedingsmiddelen en de hoeveelheid calorieën die voeding bevat. Door deze kennis toe te passen maak je betere en gezonder keuzes die bijdragen aan een gezonde levensstijl. Je kunt hierdoor gezond afvallen en op gewicht blijven. Heb je hier ondersteuning bij nodig? Neem dan contact op en we gaan direct aan de slag!

 

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 5: kleine veranderingen die het verschil maken.