bodyethics_blog_02

Meer bewegen, lekkerder in je vel.

Body Ethics werkt met een optimale combinatie van de juiste voeding en voldoende bewegen. Maar wat is nu eigenlijk voldoende bewegen? Ook hier zijn er talloze trends en hypes. Wij baseren onze aanpak op wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen. In Nederland worden die aangereikt door de gezondheidsraad.

De beweegrichtlijnen van de gezondheidsraad zijn:

Bewegen is goed, meer bewegen is beter. Goed is minstens een half uur matig tot inspannende lichamelijke activiteiten zoals tuinieren, wandelen of fietsen. Langer, vaker en intensiever bewegen levert extra gezondheidsvoordelen op. Als je een positieve energiebalans hebt – je eet meer calorieën per dag dan dat je verbruikt – dan adviseert de gezondheidsraad om minimaal een uur te bewegen. Dus 7 dagen per week, een uur per dag lekker bewegen. Zorg dat je twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen doet. Meer bewegen heeft talloze voordelen en heeft een positieve invloed op je:

– gewicht;
– cholesterol;
– spieren en botten;
– bloedsuikerspiegel.

En het vermindert de kans op:

– darmkanker;
– borstkanker;
– osteoporose;
– diabetes type 2;
– hart- en vaatziekten;
– valincidenten.

Meer bewegen heeft veel meer voordelen:

– je hebt meer energie;
– je kunt gezond afvallen;
– je slaapt beter;
– je komt makkelijker je bed uit;
– je stressbestendigheid neemt toe;
– de kans dat je langer zelfstandig kan leven neemt toe;
– je gaat beter presteren;
– je voelt je fitter;
– je kan je beter concentreren.

Helaas lukt het maar 44% van de leeftijdsgroep 18-65 jaar om 2,5 uur per week matig tot inspannend te bewegen. Het lukt heel veel mensen om meer calorieën te eten dan te verbruiken. Geen wonder dat steeds meer mensen te zwaar zijn. Beginnen met meer bewegen levert de meeste winst op. Dat is dus 2,5 uur per week. Het optimum van 7 uur per week geeft een top resultaat. De eerste stap in de aanpak van Body Ethics is beginnen met meer te bewegen. Het liefst gaan we daarna de hoeveelheid lichaamsbeweging uitbouwen zodat je van alle voordelen geniet.

 

Nog een advies van de gezondheidsraad: vermijd veel zitten.
Als je lang stil zit en een levensstijl hebt met weinig lichaamsbeweging, dan hoeven je spieren nauwelijks te werken. Hierdoor verlopen je metabole processen niet zoals het zou moeten.  De vetafbraak wordt bijvoorbeeld afgeremd en dat is niet gunstig. Mensen die weinig bewegen en veel zitten hebben:

– meer kans op depressie;
– meer kans op bepaalde kankersoorten;
– en meer kans op diabetes type 2.

Elk half uur even een paar minuten staan en lopen scheelt al behoorlijk.

Bronnen:
gezondheidsraad.nl
gezondleven.be

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.