te veel en te vaak eten

Waarom we te veel, te vaak en te ongezond eten.

Te veel eten was ooit een belangrijke “vaardigheid” voor mensen. In de periode in de geschiedenis van het bestaan van mensen, waarin er niet altijd genoeg te eten was, kwam dit goed van pas. Omdat je toen niet de zekerheid had, dat er de volgende dag ook wat te eten was, was men in staat om meer te eten dan nodig. Het overtollige voedsel werd opgeslagen als vet voor tijden dat er geen voedsel beschikbaar was. Om ervoor te zorgen dat dit gedrag herhaald werd, want daardoor bleef je in leven, ontwikkelden onze hersenen een beloningssysteem. Hierdoor voelt het goed om lekker vet, zoet en calorierijk te eten. Je zult begrijpen dat dit niet in je voordeel werkt als je wil afvallen.

Beloningssysteem
Zonder meer een prima systeem onder die specifieke omstandigheden van heeeeel lang geleden. Recent onderzoek verklaart de werking van dit beloningssysteem en de rol van dopamine. Uit onderzoek wordt duidelijk dat dit beloningssysteem nog steeds werkt, maar niet in ons voordeel. De noodzaak om buitensporig te eten bestaat in onze samenleving niet meer. Er is 24/7 voedsel beschikbaar en voedsel is niet verder weg dan een paar stappen naar je keuken. Die voeding is ook nog eens heel aantrekkelijk: lekker vet en zoet. Te vaak en buitensporig eten was nog nooit zo makkelijk en je hersenen vinden het prima. Geen wonder dat veel mensen te zwaar zijn en moeite hebben met afvallen.

Slaap-waakcyclus
Het zelfde onderzoek geeft aan dat overmatig eten onze slaap-waakcyclus beïnvloedt. Hierdoor krijgen we te weinig rust en consumeren we teveel kcal. Lang geleden leefden de mensen volgens het ritme van dag en nacht. Bij zonsopgang stonden mensen op en gingen ze fysiek aan het werk. Als het donker werd gingen ze slapen. Tegenwoordig kunnen we dag en nacht werken, continue met elkaar communiceren en is er altijd iets te doen of te zien. En er is altijd iets te eten.

Onze natuurlijke cyclus is: activiteit overdag, matig eten en nachtrust. Onze werkelijke cyclus verandert ons eetpatroon en de manier waarop ons lichaam energie gebruikt. Dit veranderde metabolisme leidt tot overgewicht en vervolgens tot ziekte.

Bewust zijn van het systeem
Als er onbeperkt mogelijkheden zijn om meer dan nodig en ongezonder te eten (vet en zoet), dan worden die mogelijkheden ook benut. Dopamine beloont dit gedrag, waardoor vet en zoet eten goed voelt. Als je bewust bent van dit systeem, dan is dat de eerste stap om er iets aan te doen. Graag denkt Body Ethics met je mee hoe jij gezonde gewoontes kunt ontwikkelen en houden en te veel en te vaak eten kunt verminderen. Hierdoor wordt afvallen beter mogelijk en de kans groter dat je een gezond gewicht houdt.

Bron: Dopamine Signaling in the Suprachismatic Nucleus Enables Weight Gain Associated with Hedonic Feeding. Ali .D. Guler en anderen, Current Biology, 02-01-2020

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

10 dingen die je absoluut moet weten over krachttraining en het vergroten van spiermassa!

Oh, zit het zo als het gaat om grotere spieren, spiermassa en krachttraining! Deel 1: 10 dingen die je moet weten over spieren en spiergroei.

8 tips om je keuken zo aan te passen dat afvallen makkelijker wordt

Wat serveert het beste restaurant ter wereld voor € 285,- per couvert? Groente!

Hulp bij afvallen deel 18: van “te moe om te gaan sporten” naar “lekker fit”

Hulp bij afvallen deel 17: shop jezelf slank!

5 slimme keuzes die helpen om te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven

Hulp bij afvallen deel 16: hoe voorkom je emotie eten?

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten