eten en energie

Hulp bij afvallen deel 7: Wat doet je lichaam eigenlijk met die calorieën?

In dit 7e artikel in de serie “hulp bij afvallen” lees je wat calorieën zijn en waarom je lichaam energie nodig heeft en hoeveel. Calorieën zijn niets anders dan een eenheid voor energie. Die energie haalt je lichaam uit de voeding die je eet.

Het basaal metabolisme
Ten eerste gebruikt je lichaam energie om je hart te laten kloppen, ervoor te zorgen dat je ademhaalt, dat je immuunsysteem werkt, dat er cellen worden aangemaakt, enzovoort. Hier ben je niet bewust mee bezig, maar je lichaam is er altijd druk mee. Dit heet het basaal metabolisme. De hoeveelheid energie die hier voor nodig is hangt af van allerlei factoren af  zoals je geslacht, je leeftijd, de hoeveelheid spiermassa die je hebt, etc. Dit gaat in totaal om ongeveer 50% tot 65% van alle energie die je nodig hebt.

De specifiek dynamische werking
Het verteren van je voeding kost ook energie. Doorgaans is dit 10% van alle energie die je dagelijkse verbruikt.

Fysieke inspanning
Tenslotte gebruikt je lichaam energie voor lichaamsbeweging. Of je nu het gras aan het maaien bent, de trap oploopt of dat je aan het dansen bent, het kost allemaal energie. Dit is doorgaans 30% tot 50% van je dagelijkse energiebehoefte.

Hoeveel calorieën je nodig hebt verschilt per persoon. Er zijn verschillende (ingewikkelde) formules om dit te berekenen. Om het makkelijk te houden bestaan er algemene richtlijnen die je kunnen helpen. Om af te vallen eet je als je een vrouw bent tussen de 1200 en 1500 calorieën per dag. Dit heb je minimaal nodig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Als je een man bent dan volstaan 1500 tot 1800 calorieën per dag. Op deze manier eet je minder energie dan dat je lichaam verbruikt, waardoor vetreserves moeten worden aangesproken. Zodra dat gebeurt val je af en vermindert het vet op je buik, heupen, billen en andere plaatsen.

Als je minder eet dan deze richtlijn omdat je snel gewicht wil verliezen, dan is de kans groot dat je jouw gezondheid schade toebrengt.

Wat kan je hiermee?
Door je bewust te zijn waarvoor de voeding die je eet gebruikt wordt ga je beter aanvoelen welke hoeveelheid voedsel noodzakelijk is en wat teveel is. Globale richtlijnen kunnen je helpen om te bepalen wat genoeg is om te kunnen functioneren en gezond te blijven en daarbij af te vallen. Als je echt maatwerk wil en precies wil weten hoeveel en wat je het beste kunt eten om je ideale gewicht te bereiken en te houden, neem dan contact op. We maken dan een voedings- en beweegplan op maat waarmee je direct aan de slag kunt!

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten

Hulp bij afvallen deel 13: gezond afvallen met voldoende vet in jouw voeding

Hulp bij afvallen deel 12: voeding en een optimale werking van je schildklier

Hulp bij afvallen deel 11: Vezels, vezels en nog eens vezels

Hulp bij afvallen deel 10: afvallen met behulp van goede koolhydraten

Hulp bij afvallen deel 9: beperk de hoeveelheid toegevoegde suiker in je voeding

Hulp bij afvallen deel 8: het beste middel tegen honger.

Hulp bij afvallen deel 6: calorie bewust eten in plaats van calorieën tellen.

Hulp bij afvallen deel 5: kleine veranderingen die het verschil maken.