plannen om af te vallen

Hulp bij afvallen, deel 1: plannen is het halve werk!

Met dit artikel bieden wij graag hulp, waarmee je jouw ideale gewicht kunt bereiken. Wat voor informatie komt nou goed van pas voor iedereen die wil afvallen? Dat is de vraag die in deze reeks artikelen “hulp bij afvallen ” beantwoord zal worden. Met dit eerste artikel gaan we in op het belang van goed plannen. Of je nou wil afvallen vanwege cosmetische overwegingen, of vanwege een medische noodzaak, of vanwege een andere reden. Om je doel te bereiken is een goede planning noodzakelijk.

Doelen halen
Zoals je weet zijn doelen en een goede planning onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je een huis gaat bouwen dan maak je een bouwplanning. Als een sporter wil pieken op een specifiek moment in een seizoen, dan werkt hij of zij met een planning. Als je op school zit of een baan hebt, dan heb je waarschijnlijk een dag- of weekplanning. Wat gebeurt er als je geen planning hebt? Dan doe je waarschijnlijk maar wat. Hoe groot is dan de kans dat je jouw doel haalt. Niet zo heel groot denk ik.

Hoe ziet een planning eruit als je op een gezonde manier wil afvallen? Ten eerste ga je uit van de eetmomenten op je dag. Idealiter ziet die er als volgt uit:

– ontbijt
– tussendoortje
– lunch
– tussendoortje
– diner
– gezonde avondsnack

Goede keuzes maken
Vervolgens bekijk je waar en wanneer je de maaltijden en tussendoortjes gaat eten. Waar ben je de komende dagen? Ben je thuis, onderweg, op je werk of op school? Ga je naar een feestje, een bijeenkomst of op bezoek bij familie. Om je plan uit te voeren is het belangrijk dat je weet hoe de komende dagen gaan verlopen. Je kunt dan een inschatting maken of je de voeding die je zou moeten eten beschikbaar is op het juiste moment. Als je de juiste voedingsmiddelen in huis hebt of bij je hebt als je onderweg bent dan kun je jouw plan uitvoeren. Als je naar een feestje of een bijeenkomst gaat, dan kun je jouw voorkeuren qua voeding van tevoren kenbaar maken of je eten zelf meenemen, zodat je geen keuzes hoeft te maken die niet bij jouw plan passen.

Door goed te plannen kun je op de juiste manier boodschappen doen en je eten zo bereiden of bewaren dat je het kan eten wanneer jij dat wil.

Boodschappen
Omdat bij gezond afvallen het zelf bereiden van je eten belangrijk is vraagt dit ook om een goede planning. Zorg dat je voldoende tijd hebt om boodschappen te doen en je eten klaar te maken. Je boodschappen laten bezorgen kan je heel wat tijd besparen (en verleidingen in de winkel). Wat ook veel tijdswinst oplevert is voor 2 dagen koken. Eenpansgerechten als stamppotten, macaroni, soepen en ovenschotels lenen zich hier uitstekend voor.

Rust
Als je planning klopt, dan geeft dat rust. Met een goede planning vergroot je jouw kansen om het gewicht te bereiken dat je wil. Soms is het even zoeken naar de ideale vorm. Gun jezelf wat tijd om jouw optimale planning te maken. Heb je wat extra ondersteuning nodig? Body Ethics helpt je graag om een werkbare planning te maken. Heb je andere hulp nodig bij afvallen? Neem contact met ons op en we gaan aan de slag!

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

10 dingen die je absoluut moet weten over krachttraining en het vergroten van spiermassa!

Oh, zit het zo als het gaat om grotere spieren, spiermassa en krachttraining! Deel 1: 10 dingen die je moet weten over spieren en spiergroei.

8 tips om je keuken zo aan te passen dat afvallen makkelijker wordt

Wat serveert het beste restaurant ter wereld voor € 285,- per couvert? Groente!

Hulp bij afvallen deel 18: van “te moe om te gaan sporten” naar “lekker fit”

Hulp bij afvallen deel 17: shop jezelf slank!

5 slimme keuzes die helpen om te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven

Hulp bij afvallen deel 16: hoe voorkom je emotie eten?

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten