ongezonde voeding is overal

Hulp bij afvallen deel 3: waarom worden we steeds zwaarder en eten we steeds ongezonder?

In dit derde deel van de serie “hulp bij afvallen” gaan we in op de oorzaken van een steeds zwaarder wordende bevolking, die steeds ongezonder eet. Wat is er de afgelopen 50 jaar veranderd, waardoor we gemiddeld veel zwaarder zijn geworden? Als je weet wat de oorzaken zijn, dan kun je er ook iets aan doen en dat helpt om te gaan afvallen.

Eten is overal
We zijn altijd in de buurt van eten. De supermarkt is vaak niet verder dan een kilometer of twee uit de buurt en het aanbod van direct consumeerbare maaltijden is enorm. Boodschappen laten bezorgen is super makkelijk en niet erg duur. Het eten van je favoriete restaurant laten bezorgen is volstrekt normaal geworden. Ben je onderweg? Tank- en treinstations met een enorm aanbod aan voedsel en fastfood restaurants langs de snelweg maken het heel makkelijk om even iets te eten. Ook al heb je maar een heel klein beetje trek, je kunt die behoefte vrijwel direct bevredigen.

Reclame
Naast het aanbod van voeding wordt er ook veel reclame gemaakt voor voedingsmiddelen. Helaas zijn die reclames doorgaans voor minder gezond eten. Zoals je weet wordt er niet of nauwelijks geadverteerd voor broccoli of bleekselderij. Het zien van reclame over (ongezonde) voeding zet mensen aan om te gaan eten. Zelfs als je niet echt trek hebt. Als je een dieet volgt is het nog lastiger om aan de invloed van dit soort reclames te ontsnappen.

Grotere porties
Naast reclame en het aanbod van voeding is ook de portiegrootte toegenomen. Verpakkingen worden groter, plakken kaas worden dikker en kroketten worden groter. Dit zijn maar een paar voorbeelden van veranderingen die je bijna niet opmerkt. Als je meer eten krijgt aangeboden, dan is de kans groot dat je meer gaat eten. Vaak wel tot 30% meer en  bijna 1 op de 2 mensen is zich hier niet bewust van en voelt zich niet meer “vol”. Daarbij zijn meer dan de helft van de mensen gewend om hun bord leeg te eten, ongeacht de hoeveelheid. Ook de grootte van het glas of de beker waar je uit drinkt maakt een verschil. Als je drinkt uit een groter glas, dan neem je ook grotere slokken als dat je uit een kleiner glas drinkt. Als je water drinkt is dit niet problematisch, maar wel als je vaak suikerhoudende dranken kiest.

Schermtijd
Hoe langer je per dag op een beeldscherm kijkt, bijvoorbeeld van je telefoon, je tv, je tablet of laptop, hoe groter de kans is dat je overgewicht ontwikkeld. Alhoewel nog niet helemaal duidelijk is hoe dat verband met elkaar houdt, zijn er wel sterke vermoedens. Zo lijkt de voeding, die gegeten wordt als mensen op hun telefoon kijken of naar hun tv kijken, doorgaans minder gezond te zijn. Er wordt dan vaker voor vette en suikerrijke voeding gekozen. Ook is het zo dat schermtijd vaak “zittijd” is en gedurende die tijd verbrand je weinig calorieën.

Wat kun je hiermee?
Door bewust te zijn van de dingen die overgewicht en ongezonde eetpatronen veroorzaken maak je het mogelijk om er iets aan te gaan doen. Je herkent nu sneller de verleidingen en je bent je meer bewust van de beïnvloeding van je gedrag dat overconsumptie van (ongezonde) voeding in stand houdt of tot gevolg heeft. Wil je advies of hulp hoe je dit in jouw specifieke situatie kunt aanpakken? Neem dan contact op en we gaan aan de slag!

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

10 dingen die je absoluut moet weten over krachttraining en het vergroten van spiermassa!

Oh, zit het zo als het gaat om grotere spieren, spiermassa en krachttraining! Deel 1: 10 dingen die je moet weten over spieren en spiergroei.

8 tips om je keuken zo aan te passen dat afvallen makkelijker wordt

Wat serveert het beste restaurant ter wereld voor € 285,- per couvert? Groente!

Hulp bij afvallen deel 18: van “te moe om te gaan sporten” naar “lekker fit”

Hulp bij afvallen deel 17: shop jezelf slank!

5 slimme keuzes die helpen om te gaan afvallen en op een gezond gewicht te blijven

Hulp bij afvallen deel 16: hoe voorkom je emotie eten?

Hulp bij afvallen deel 15: drink jezelf slank

Hulp bij afvallen deel 14: afvallen met gezonde eiwitten